FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/05/2019

Bötesbelopp vid ringa stöld för 200 kronor

Hej tänkte höra om hur mycket man tex får i böter för ringa stöld beloppet för varorna 200kr

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör bötesbelopp vid ringa stöld 8 kap 2 § Brottsbalken. Gällande just ringa stöld är det antingen dagsböter eller penningböter som gäller.

Dagsböter bestäms enligt 25 kap 2 § Brottsbalken och minsta beloppet som kan dömas ut är 750 kr. Om det blir penningböter gäller istället 25 kap 3 § Brottsbalken och där är minsta beloppet 200 kr och högsta 4000 kr.

Penningböter har alltså ett maxtak på 4000 kr medan maxtaket är klart högre vid dagsböter. Det är hursomhelst helt omöjligt för mig att veta exakt vilket bötesbelopp du kommer dömas till att betala, då det är en beräkning som beror på din individuella betalningsförmåga och inkomst.

I ett nytt rättsfall från Svea hovrätt där en person tagit chokladkakor m.m. för drygt 300 kr dömdes denne att betala 40 dagsböter på 80 kr styck (alltså totalt 3200 kronor). I detta fall tjänade personen som dömdes 22 500 kr brutto i månaden, men var sjukskriven och hade flertalet barn hemma (vilket sänkte beloppet rejält). Som sagt, alltid svårt att säga exakt belopp men om vi tänker oss att du tjänar runt 20 000 brutto i månaden bör bötesbeloppet (enligt min kvalificerade gissning) hamna på runt 2-3 tusen kronor.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare