Bostadsrättshavares rätt att använda eluttag på byggnaden

Hej. Bor i bostadsrättsförening och skaffade hybrid bil nyligen. Det är inte riktigt klart med ladd stolpar ännu. Fick en heads up om att jag inte borde ladda som jag gjort hittills pågrund av att stick kontakt inte är anpassat till det. Har laddat från ett uttag på framsidan av lägenheten utan problem än så länge.

Har pratat med elektriker på jobbet och dom menar att finns viss risk med rena elbilar inte laddhybrider.

Dom har förbjudit laddning från motorvärmareuttag som finns i carportarna ( vilket jag kan köpa)

Men kan styrelsen verkligen säga nåt om att jag laddar från ett uttag som sitter på min egna lägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpningsområde

För att inleda mitt svar kommer jag att göra vissa antaganden baserade på din beskrivning. Jag antar att du bor i en bostadsrätt och att det därmed är en bostadsrättsförening som äger byggnaden. Jag antar även att uttaget du pratar om sitter i direkt anknytning till din bostadsrätt. Jag kan konstatera att bostadsrätter till skillnad från andra lägenheter och dylikt anses vara en lös sak och bostadsrätter omfattas därav inte av jordabalken, utan av speciallagar. Särskilt om bostadsrätter är att köpet av en sådan inte innebär ett köp av den fysiska bostaden, utan av medlemskap i bostadsrättsföreningen som bostadsrättsinnehavare. Bostadsrättslagen är min utgångspunkt för bedömningen som följer.

Bostadsrättshavares rättigheter och skyldigheter

Bostadsrättslagen 7 kap. behandlar bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter. Förutsatt att eluttaget sitter antingen i din lägenhet eller i direkt anknytning till din lägenhet så blir 7 kap. 6 § tillämplig. Denna bestämmelse beskriver hur bostadsrättsinnehavare får nyttja lägenheten. Den beskriver att bostadsrättshavaren bara får använda lägenheten för det avsedda ändamålet, här finns det tolkningsutrymme. Bostadsrättens ändamål för dig är att anse som bostad och de eluttag som sitter på insidan av lägenheten måste även anses vara ämnade till bostadsbruk. Eluttag på utsidan av lägenheten finner jag svårare att se ett tydligt ändamål med. Samma bestämmelse säger även att bostadsrättsföreningen endast får åberopa avvikelsen om den har avsevärd betydelse för föreningen eller annan medlem. Jag skulle sammantaget se det som att du inte avviker från det avsedda ändamålet för lägenheten och att du inte strider mot den bestämmelsen.

Bostadsrättshavares användning av lägenheten

Vidare beskriver 9 § ditt användande av lägenheten, vilket är mer relevant i fråga om den temporära användningen av eluttag istället för laddstolpar. Denna ställer upp fyra meningar med olika krav på bostadsrättshavarens användande vilka är:

Bostadsrättshavare ska vid användande av lägenheten beakta de som bor i närheten och inte orsaka störningar i sådan grad att de kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset.Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för.

De potentiella problemen jag ser är då ditt användande av eluttaget på något sätt skulle påverka elen i övrigt på området, eller elledningarna. Därutöver så kan det vara så att föreningen har särskilda regler om hur elbilar eller hybridbilar får laddas, de ska då stämma överens med ortens sed för att bli gällande mot dig. Jag besitter ingen kunskap om hur användning av de omtalade uttagen kan påverkas av ditt användande och därför kommer jag inte lägga någon värdering i den bedömningen. Angående föreningens särskilda regler är du skyldig att följa dem om de inte på något sätt strider med din orts sedvana, alltså hur det normalt sett brukar vara.

Nyttjanderätt av eluttaget

Emellertid måste även utredas om du har rätten att nyttja de eluttag på utsidan av huset om de inte är särskilt utfästa att ingå i din bostad, eller de gemensamma områdena för bostadsrättshavare. Om uttaget som sitter på din lägenhet har varit en del av det som överlåtits till dig i samband med köpet, så gäller tidigare nämnda förhållningsregler för dig. Däremot ser jag en möjlighet att eluttaget om det sitter på utsidan av din lägenhet inte har varit något som särskilt har uppgetts vara till för ditt användande och då drar jag slutsatsen att i enlighet med 2 kap. 1 § jordabalken så tillhör ledningar fastigheten. Att ledningarna tillhör fastigheten betyder att de tillhör fastighetsägarna, vilket är din bostadsrättsförening och i förlängning styrelsen. I det fallet så saknar du rätt att använda eluttaget, särskilt om det är på ett sätt som strider mot föreningens regler.

Vad du borde göra

Mitt råd till dig är att se över ditt avtal som du skrev på i samband med köpet av bostadsrätten och läsa igenom din bostadsrättsförenings regler. Om du inte har uttryckligen fått tillgång till uttaget genom antingen avtalet eller föreningens regler, så är du tyvärr tvungen att göra som de säger angående användandet av eluttagen.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor men om du vill ha mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare