Bostadsrätt som förskott på arv eller som en gåva från mor till vuxna barn

Kan min mor ge mig och min bror förskott på sitt arv eller som en gåva skriva över en bostadsrätt på oss, hon själv har flyttat till seniorboende, eller är det så att hon måste sälja sin bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din mor måste inte sälja sin bostadsrätt, det går bra att ge den som gåva eller som förskott på arvet till dig och din bror. Om hon väljer att ge bostadsrätten som förskott på arv eller som gåva spelar egentligen ingen roll om din mor inte har fler barn än er. Har hon fler barn räknas ett förskott på arvet bort från din och din brors arvslotter den dagen din mor gått bort och arvet efter henne ska fördelas. Till exempel om hon har ett barn till och vid sin bortgång skulle ha egendom till ett värde av 1 000 000 kr och bostadsrätten var värd 2 000 000 kr läggs värdet av allt ihop, även om du och din bror redan fått bostadsrätten. Då ska de tre barnen i exemplet dela på 3 000 000 kr och får alltså 1 000 000 kr var. Ni två som redan fått bostadsrätten får i detta exempel alltså inget mer i arv vid moderns bortgång.

Om hon ger bort bostadsrätten till er som en gåva blir resultatet som huvudregel detsamma som om hon ger den som förskott på arv, eftersom gåva till bröstarvingar ses som förskott på arv om det inte på något sätt framgår att den inte ska göra det (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Finns det lån på bostadsrätten ses överlåtelsen inte som en gåva utan som s.k. blandat fång, vilket innebär att den är delvis gåva och delvis försäljning, eftersom det ses som en form av betalning när lånet skrivs över på gåvomottagarna. Den delen som räknas som försäljning ska i så fall deklareras och kan leda till att din mor ska betala kapitalvinstskatt.

Något annat som också är viktigt att tänka på är att bostadsrättsföreningens styrelse måste godkänna dig och din bror som nya ägare till bostadsrätten och som medlemmar i föreningen. Ett vanligt krav för att bli medlem i föreningen är att man ska bo i bostadsrätten. Om ni du och din bror inte har tänkt bo i bostadsrätten båda två finns det en risk att den av er som inte tänkt bo där inte blir godkänd.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare