Bostadsrätt - rätt till förråd och förvaring

Hej, jag har suttit och letat information angående förvaring till bostadsrätt.

Jag har en bostadsrätt i Falkenberg. Jag bor i vindsvåning och har som enda förvaring ett utrymme i vinkeln där taket möter väggen, utanför väggen. Där det är för lågt o räkna som boarea! Förstår ni vad jag menar? Alltså mellan tak och golvet ut mot sidan där takhöjden är under 1.50, vid mötet

Detta är det enda förvaringen som jag fått och har försökt få föreningen att fixa ett källarförråd. Utrymmet jag fått är ca 1.50 m högt och 1.40 m brett. Sen minskar ju höjden ner till ca 50 cm på lägsta.

Finns det någon lag på hur mycket förvaring som måste tillhandahållas för bostadsrätter?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag kan börja med att kommentera att det inte finns någon lag som reglerar förvaringsutrymmen eller förrådsutrymmen för bostadsrätter. Föreningen har således ingen skyldighet att tillhandahålla något förråd. Föreningen har inte heller något att göra med de förvaringsutrymmen som finns i din lägenhet, då din lägenhet utgör en bostadsrätt.

En möjlighet är att titta i föreningens stadgar om det där står någonting om att förråd ska tillhandahållas till varje lägenhet eller liknande.

Finns inget sådant skrivet kan du precis som du själv nämner alltid fråga föreningen om de har möjlighet att upplåta ett förråd till din lägenhet, men det är som jag nämnt tidigare ingenting de är tvungna till enligt lag.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare