Bostad vid äktenskapsskillnad

Hej!

Jag och min fru har ett äktenskapsförord sedan några åt tillbaka som säger att hon äger sin och jag äger min. Jag undrar vad som gäller om jag köper en bostad själv och tar lånet på mig för att hon är arbetslös idag och sedan vi skiljer oss. Kan hon få halva bostaden då?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en framtida bodelning ingår inte det som enligt äktenskapsförord ska vara enskild egendom. Om ert äktenskapsförord stadgar att all er egendom ska vara enskild behövs som utgångspunkt ingen bodelning utan ni båda lämnar äktenskapet med era respektive tillgångar. Din fru kan dock vid äktenskapsskillnad trots att ni endast har enskild egendom begära bodelning och göra anspråk på er bostad.

Vid äktenskapsskillnad behandlas er gemensamma bostad lite speciellt. Det finns nämligen en skyddsregel i 11:8 Äktenskapsbalken som säger att den maken som bäst behöver den gemensamma bostaden har rätt att överta den, detta även om den är enskild enligt äktenskapsförord. I bedömningen av vem som bäst behöver den kan man ta hänsyn till era olika ekonomiska situationer, möjligheten till annat boende och om ni har några barn var de ska bo mest. Övertagandet förutsätter att det i övrigt är skäligt och att du befrias från betalningsansvar från en eventuell pantsättning av fastigheten eller bostadsrätten. Denna skälighetsbedömning tar också sikte på er ekonomiska situation och om bostaden har något affektionsvärde för dig, t.ex. om det är en ärvd fastighet och hur länge ni varit gifta.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Johanna GustafssonRådgivare