Bortse från faktura vid köp

Hej

Jag har köpt en hårvårdsprodukt från

LabPharma i Oslo.

Med första leverans kom en faktura på

Sek 248:50, samt ett tryckt informationsblad där man rekommenderas att använda produkten i 6 månader. På detta informationsblad kan man också läsa

"...försändelsen består av 1 förpackning - en månadsförbrukning. Detta är en del av ett begränsat lanseringserbjudande där vi täcker hela kostnaden."

Av detta läser jag inte behöver betala något.

Vad tycker ni ?

M v h

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställer är alltså om du kan strunta i att betala din faktura med hänsyn till informationsbladet som medföljde vid köpet. Jag kan börja med att rekommendera dig att kontakta företaget och dubbelkolla detta, för att vara på den säkra sidan. Jag har nämligen väldigt svårt att tro att informationsbladet skulle frånta dig ditt betalningsansvar.

Dels har du, som jag förstår det, beställt hem varan införstådd i att den kostar ett visst belopp och att du kommer betala för varan genom faktura. Du har sedan dessutom fått hem en fysisk faktura, med precisierat belopp och troligtvis även förfallodatum. Skulle företaget vilja "bjuda" på produkten, ha de ju inte behövt bifoga fakturan.

Vidare tänker jag att man ofta skickar med informationsblad om olika erbjudanden när man handlar andra produkter från samma företag - i marknadsföringssyfte. Det kanske framstår som en oklar situation i just ditt fall eftersom du fick ett erbjudande om gratis produkt, och du har beställt samma produkt med avsikt att betala den. Jag hoppas att du förstår mitt resonemang kring detta. Förslagsvis kontaktar du företaget och frågar om du eventuellt kan utnyttja erbjudandet på den produkt du redan fått hem, mot att säljaren i sådana fall makulerar din faktura för detta köp. Det är egentligen aldrig en god idé att bara strunta i en faktura, utan att ha en bekräftelse från säljaren (gärna skriftlig) om att du kan bortse från betalning - ifall oklarheter skulle uppstå.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare