FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/04/2022

Bortfallande av påföljd om dom inte har meddelats inom preskriptionstiden?

Hej, jag undrar om " misstänkt har erhållit del av åtal" betyder att den misstänkte har blivit kontaktad av polis som informerat om att personen är misstänkt för ett brott? Kan ett brott preskriberas ifall misstänkt har blivit informerad av polis att han eller hon är misstänkt men att rättegången inte hunnit hållas inom preskriptiontiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad det innebär att en misstänkt har erhållit del av åtal och om straff kan bortfalla om en rättegång inte har hållits inom preskriptionstiden. Av din fråga framgår det inte vilket brott det gäller, därför kommer jag att besvara frågan mer allmänt.

Vad innebär det att en misstänkt har erhållit del av åtal?

Att en misstänkt har erhållit del av åtal innebär att personen blivit informerad om att han eller hon är misstänkt för ett brott och att ett åtal har väckts. I 35 kap 1§ brottsbalken (BrB) framgår det att ett brott preskriberas (straff inte längre kan dömas ut) ifall visst antal år har passerat från det att brottet fullbordades och den misstänkte inte dessförinnan häktats eller erhållit del av åtal för brottet.

Kan ett brott preskriberas ifall misstänkt blivit informerad om åtal och ifall en dom inte har meddelats?

Om en påföljd (straff) inte har dömts ut inom de tider som anges i 35 kap. 6§ BrB så  kan straffet bortfalla. Till exempel finns det en fem års preskriptionsfrist om det strängaste straffet för brottet är böter. Femton år från dagen då det misstänkta brottet begicks om det strängaste straffet för brottet är fängelse, lägre än eller max två år. Trettio år från dagen då det misstänkta brottet begicks för alla övriga brott, vilket omfattar alla brott där det strängaste straffet är fängelse i mer än två. Värt att beakta är att det finns vissa undantag gällande preskriptionsfristerna för vissa brott. Dessutom gäller inte preskriptionsfristerna om bortfallande av påföljden för vissa brott, 35 kap. 2§ BrB

Slutsats

Att en misstänkt har erhållit del av åtal innebär att personen blivit informerad om att han eller hon är misstänkt för ett brott och att ett åtal har väckts. Av din fråga framgår det inte vilket brott det gäller, därför hänvisar jag till dom preskriptionsfristerna som jag har angett ovan som också framgår av 35 kap. 6§ BrB.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har flera frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare