FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/02/2014

Bortfallande av fängelsestraff

Hej! En närstående flyttade utomlands efter en fängelsedom på en månad och tror sig vara efterlyst. Nu vill hon flytta hem igen, men är rädd att polisen ska komma och knacka på dörren och hämta henne till fängelse så snart hon är folkbokförd i Sverige igen. Till saken hör att hon har ett litet barn. Frågan är om hennes oro är befogad, kan polisen göra så?

Lawline svarar

Hej,

Det beror på hur lång tid som har passerat sedan hon dömdes till fängelse. En person som dömts till fängelse är skyldig att inställa sig vid fängelset den dag Kriminalvården har bestämt, se 10 § lagen (1974:202) om beräkning av strafftid m.m. Enligt samma paragraf kan Kriminalvården begära att polisen hämtar en person som inte själv inställt sig vid fängelset.

Enligt Kriminalvården efterlyses alltid de personer som håller sig undan från ett fängelsestraff. Efterlysningen finns kvar tills dess fängelsestraffet bortfaller. (Se http://www.kriminalvarden.se/sv/Om-Kriminalvarden/Lagar-forordningar-och-foreskrifter/Preskriptionstider/).

Ovanstående innebär att din vän tyvärr måste räkna med att polisen hämtar henne när de vet att hon befinner sig i Sverige. Undantaget är om hon lyckats undvika straffet tillräckligt länge. Enligt 35 kap. 8 § brottsbalken (1962:700) så bortfaller fängelsestraff om de inte hunnit påbörjas inom viss tid. När det gäller fängelsestraff på max ett år så är den tidsperioden fem år efter det att domen vunnit laga kraft.

Med andra ord: polisen har rätt att hämta efterlysta fängelsedömda, och Kriminalvården efterlyser alltid personer som håller sig undan från ett fängelsestraff. Din vän slipper dock avtjäna sitt fängelsestraff om hon hållit sig undan i minst fem år från det datum då hennes dom vann laga kraft.

35 kap. brottsbalken hittar du t ex https://lagen.nu/1962:700#K35.

Lagen om beräkning av strafftid m.m. finns t ex https://lagen.nu/1974:202.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare