bortadopterades barns rätt till laglott

Jag har tre biologiska barn varav två har valt att adoptera bort sig till annan "fader". Min fru ska ärva allt förutom mina barns laglott. Hur går jag tillväga om jag vill att alla tre barnen ska ärva mig som särkullebarn, trots att två är bortadopterade? Efterarvet ska sedan även det gå till mina barn på samma sätt som ovan. Har barnet som inte är bortadopterat större rätt på något sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Enligt 4:21 FB är rättsverkningen av adoption att du inte anses vara deras juridiska förälder längre. Det för med sig konsekvensen att barnen inte har någon arvsrätt till dig vid ditt bortfall. Det inkluderar även laglotten. Laglotten är en rätt barnet har, som föreskriver att barnet alltid ska ha rätt till 50% av sin arvslott.

Vill du se till att de ärver måste du därför skriva ett testamente som tydligt stipulerar att varje barn ska få ⅙ var av arvet (laglotten) och sedan att barnen har efterarvsrätt vid din frus bortfall.

Till frågan om det inte bortadopterade barnet har en större rätt:

Som nämndes innan förlorar de bortadopterade barnen sin rätt till laglott vid adoption. Det betyder att barnet du har som inte är bortadopterat i normala fall hade haft rätt till hela ditt arv. Det betyder också att hans laglott rent juridiskt är 50% av hela ditt arv.

Det betyder att barnet har möjligheten till jämkning av testamentet för att få ut sin laglott. 7:3 ÄrvB. Det är möjligt då adoptivbarnen inte anses vara bröstarvingar utan testamentstagare utan en laglig rätt till laglott.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare