Borra i annans vägg

Hej!

Är det tillåtet att borra hål samt skruva i skruvar i en grannes vägg på kedjehus i syfte att stabilisera ett staket/plank, då ägaren till den delen av kedjehuset varken är tillfrågad eller accepterat det?

Om nej, i vilken lagstiftning stöds det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det är inte tillåtet att borra i andras egendom utan lov. Den är en allmän princip att den som äger något har ensamrätt att förfoga över det. Det kan vara skadeståndsgrundande att vidta en sådan åtgärd (2 kap 1 § skadeståndslagen).

Om väggen ägs gemensamt av dig/er och grannen/grannarna gäller som huvudregel att båda parterna måste samtycka till varje åtgärd som vidtas på väggen. Endast om väggen riskerar att skadas, och grannens samtycke inte kan inhämtas utan att väggen hinner skadas, får åtgärden vidtas utan samtycke (2 § samäganderättslagen).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare