Bör man bestrida parkeringsanmärkning vid felaktigt ifyllt registreringsnummer?

Hej! Jag hade giltig parkeringsbiljett via applikationen (parkering Göteborg) i mobilen men fick parkeringsanmärkning för att Registreringsnummret var på min gamla bil som jag ej har längre. Jag hade ej lagt till ny registreringsnummer på applikationen som jag använder nu. Hade man lyckats med bestridandet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du missade att ändra till den nya bilens registreringsnummer i din parkeringsapplikation, och har på grund av detta fått en parkeringsanmärkning.

Genom att parkera bilen och betala för en parkeringsbiljett ingår du ett avtal med parkeringsbolaget. Om du använder dig av en parkerings-app godkänner du de uppställda villkoren, och det är alltså din skyldighet att läsa dessa villkor som parkeringsbolaget har uppställt. Ett av villkoren är att man har skyldighet att ange sitt registreringsnummer, och i ditt fall har du alltså inte följt detta villkor. Det är med andra ord helt och hållet ditt ansvar att se till att det registreringsnummer som framgår i appen stämmer överens med bilen du parkerar.

Ett bestridande av parkeringsanmärkningar ska göras till Polisen. Enligt min bedömning kommer Polisen med största sannolikhet att avslå din överklagan, med hänsyn till att det är du som är ansvarig för att se till att bilens registreringsnummer har registrerats korrekt i appen. Att du faktiskt har betalat för parkeringsbiljetten brukar inte ses som en förmildrande omständighet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare