Bör jag överklaga ett strafföreläggande efter erkännande av brott?

Jag har erkänt ett brott som är försök till köp av sexuell tjänst. Jag misstänker att jag kommer få ett strafföreläggande som jag funderar på att överklaga. Är det någon ide tror ni?

Jag chattade med en tjej på nätet och frågade där om hon skulle kunna tänka sig att utföra en sexuell tjänst mot betalning. Inga summor nämndes. I chatten utgav jag mig för att heta något annat än vad jag gör. Jag sa också att jag hade ett annat yrke, polis. Jag försökte dock inte utöva makt som polis på något sätt. Hon ville först se vem jag var så vi bestämde oss för att ses utanför en skola i staden där jag bor. I det läget hade jag inte alls någon avsikt att köpa sex utan ville mer se vem hon var. När jag kommer dit står en tjej där och vi börjar prata. Hon berättar vad hon heter och säger att hon är sjuksköterska. Inget ord om sex nämns överhuvud taget. Tjejen är i verkligheten polis och efter en stund dyker en annan polis och jag grips och förs till station för förhör. Jag har inte skickat några pengar ellr något sådant. De bevis som finns är chattmaterialet. Den tjejen jag skrev med har jag alltså inte ens träffat på riktigt, men hon har uppenbarligen ringt polisen och tipsat om det jag skrivit. Är det någon ide att överklaga ett ev strafföreläggande? Håller detta för att bli dömt i en rättegång? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Du nämner att du erkänt till brottet, men du vill ändå överklaga ett ev. strafföreläggande.

I propositionen till Brottsbalken (BrB) uttalas att försökspunkten vid '' försök till köp av sexuell tjänst'' är uppnådd när ett erbjudande om betalning lämnats (prop. 1997/98:55 s. 137). Enligt 6 kap 15 § BrB kan den som försökt köpa sexuell tjänst dömas till ansvar enligt 23 kap. Om du skulle fällas i domstolen kan ditt straff bli antingen böter eller högst ett års fängelse, se 6 kap 11 § och 23 kap 1 § 2st. BrB. För att du ska bli dömd måste åklagaren bevisa att du försökt köpa en sexuell tjänst, vilket den kan göra genom chattmaterialet. Men samtidigt måste chattmaterialet vara tillräckligt som bevisning. Dessutom kan ditt erkännande vara en typ av bevisning som åklagaren kan använda sig av.

Sammanfattningsvis skulle jag bedöma att en överklagan av strafföreläggandet inte är att rekommendera av flera skäl. Dels för att du uppnått försökspunkten till brottet och dels för att du redan erkänt det, men även för att det negativa med att ta det till domstol är att domslutsbeslutet kommer att registreras i ditt brottsregister och därmed bli offentligt för t.ex. arbetsgivare.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare