Bör jag ha med en advokat vid polisförhör + fråga om bevisvärdering i sexköpsmål?

Hej, jag ska in på polisförhör för misstanke om sexköp. Jag vet att jag dricksat nån massör med swish när jag tyckt att hon förtjänat det för ett bra jobb. Räcker swish som bevis eller? Vad ska jag tänka på när jag går på förhöret och ska jag ha med mig en advokat eller är det onödigt? Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bör du ha med en advokat vid polisförhör?

Offentlig försvarare som bekostas av staten

Den som är anhållen, häktad, eller misstänkt för brott för vilket minimistraffet är fängelse i sex månader har enligt 21 kap. 3 a § rättegångsbalken rätt till offentlig försvarare. Du är varken anhållen eller häktad i det här fallet. Dessutom är du inte misstänkt för ett brott där minimistraffet är fängelse i sex månader. I paragrafen för brottet köp av sexuell tjänst (6 kap. 11 § brottsbalken) anges inget minimistraff. Således är minimistraffet för brottet fängelse i 14 dagar (26 kap. 1 § andra stycket brottsbalken).

Därutöver har den misstänkte även rätt till offentlig försvarare under vissa andra förutsättningar, bland annat om utredningen av brottet kräver. Det är dock inte aktuellt att detta i det här sammanhanget. Du kommer alltså inte bli förordnad en offentlig försvarare.

Privat försvarare som du själv får bekosta

Du har alltid rätt att betala för en egen försvarare. Enligt 23 kap. 10 § fjärde stycket andra meningen rättegångsbalken har den misstänkte en ovillkorad rätt att ha med sig en privat försvarare till ett förhör som sker på polisens intiativ om försvararen uppfyller de krav som stadgas i 21 kap. 5 § rättegångsbalken. I sistnämnda lagrum anges att personen ska vara advokat och lämpad som försvarare i det aktuella fallet.

Mitt råd till dig är att du anlitar en privat försvarare som är advokat. Det är alltid bättre att ha en advokat vid sin sida än att gå på ett förhör själv. Att anlita en advokat kostar givetvis en del, men din advokat är mycket mer kvalificerad att ge dig råd om vad du ska tänka på under ett polisförhör än vad jag är.

Räcker en swishbetalning som bevis för fällande dom?

I brottmål faller bevisbördan på åklagaren. Detta innebär att åklagaren inledningsvis presenterar en så kallad gärningsbeskrivning. Gärningsbeskrivningen omfattar det händelseförlopp som ligger till grund för åtalet. Åklagaren ska sedan, med hjälp av bevisningen, visa att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till det brott som redogjorts för i gärningsbeskrivningen.

Det faktum att åklagaren ska visa att någonting är ställt utom rimligt tvivel innebär ett högt beviskrav. Bevisningen måste vara så pass stark att det är uteslutet att händelsen utspelat sig annorlunda än det som åklagaren presenterat i sin gärningsbeskrivning. Vid tvivelsmål ska domstolen hellre fria än fälla den tilltalade.

Jag har svårt att se att en swishbetalning, som ensamt bevis, skulle räcka för en fällande dom eftersom beviskravet är så pass högt ställt. Dock kan en sådan betalning, tillsammans med annan bevisning såsom vittnesmål, medföra att utfallet blir en fällande dom.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare