Bör jag bestrida återbetalning för ett CSN-lån som bör vara preskriberat?

Jag tog studielån till och med 1982 och betalade fram till 1984 (CSN). Flyttade sedan till utlandet och lämnade adressändring till Posten. Sedan hörde jag inget från CSN fram till förra veckan (Jan 2021) 36 år senare.

Om jag förstår rätt preskriberas Studielån efter 25 år.

Gäller det för mig? Ska jag bestrida beslutet från CSN?

Min adress har under alla år varit lätt tillgänglig på internet eftersom jag har ett antal patent och en firma där adressen är registrerad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om preskription av studiemedel finns i studiestödslagen samt preskriptionslagen (PreskL).

Precis som du säger gäller 25 års preskriptionstid för just studiemedel (6 kap 12 § studiestödslagen). Preskriptionstiden för studielån börjar löpa 6 månader efter att låntagaren fått sin sista utbetalning (4 kap 3 § studiestödslagen). Innan år 2011 gällde istället en preskriptionstid på 10 år även för studielån, eftersom speciallagstiftning saknades (2 § PreskL).

Om preskriptionsavbrott

Preskriptionstiden löper endast tills något gör ett preskriptionsavbrott. Om detta görs så börjar preskriptionstiden om på 0 igen från dagen för avbrottet (6 § PreskL). Preskription kan avbrytas antingen av gäldenären, genom att denne betalar på lånet på något sätt, eller av borgenären, genom att denna skickar en påminnelse eller krav om återbetalning till gäldenären alternativt väcker talan i domstol eller liknande (5 § PreskL).

Om borgenären väckt en talan börjar den nya preskriptionstiden istället att löpa från dagen det rättsliga förfarandet avslutats, till exempel genom en dom eller ett slutligt beslut. Detta gäller endast om gäldenären har underrättats om framställningen. Det innebär att även om CSN skulle väckt talan mot dig kan de inte hävda att en ny preskriptionstid ska börja löpa efter beslutet, såvida de inte kontaktat dig angående processen (7 § PreskL).

Vad gäller i ditt fall?

Så länge det inte skett något preskriptionsavbrott från din eller CSN:s sida ska ditt studielån ha preskriberats redan år 1994 eller 1995, eftersom det då var en 10 års preskriptionstid. Även om preskriptionstiden var 25 år har du rätt i att det skulle vara preskriberat. Jag anser därför att du bör bestrida betalningen.

Om CSN hävdar att du har uppgiftsskyldighet

Det är möjligt att CSN vill hävda att du inte uppfyllt din uppgiftsskyldighet enligt 5 kap 6 a § studiestödslagen, som säger att en återbetalningsskyldig som inte har sin aktuella adress registrerad i folkbokföringsdatabasen måste lämna uppgifter om adressen till Centrala studiestödsnämnden. Enligt övergångsbestämmelserna ska denna paragraf gälla även för lån tagna innan paragrafen trädde i kraft. Dock trädde inte de nya reglerna i kraft förrän år 2001. Detta innebär att eftersom din skuld bör vara preskriberad redan år 1994/95 så skulle du inte längre betraktas som låntagare år 2001. Dessa regler är alltså inte tillämpliga på dig, även om de skulle hävda det.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor kan du maila mig på erika.redelius@lawline.se. Du har också valt att få upp till 30 minuters uppföljande rådgivning på telefon. Jag kommer därför att ringa dig imorgon (fredag 15 januari) klockan 15. Om tiden inte passar är du också välkommen att maila mig, så hittar vi en bättre tid.

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare