Bonusbarns arvsrätt

Ställde tidigare frågan: Är omgift och har sedan tidigare äktenskap en biologisk son. Har i det nya äktenskapet tre bonus döttrar. Frågar mig nu: Om jag och min nya fru skulle dö samtidigt i t.ex. en olycka vad gäller i arvssammanhang för de efterlevande barnen, biologisk son såsom bonus döttrar? Bör ett testamente skrivas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle det vara så att du och din fru dör samtidigt ärver era bröstarvingar er enligt 2 kap 1 § ärvdabalken. Det är alltså bara de biologiska barnen som ärver respektive förälder. Skulle ni vilja att det blir annorlunda kan ni skriva varsitt testamente. Dör den ena maken före den andra är det den efterlevande maken som ärver enligt 3 kap 1 § ärvdabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare