FrågaEKONOMIÖvrigt16/03/2023

Bolagstämma

Måste ett aktiebolag ha en bolagsstämma för att officiellt tillsätta en VD?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Varje år ska aktiebolag ha en årsstämma, som också kallas ordinarie bolagsstämma.

Där beslutar aktieägarna bland annat om

Extra bolagsstämma

Styrelsen kan kalla till extra bolagsstämmor om det är något de vill att aktieägarna ska besluta om innan det är dags för årsstämman.

Det är oftast beslut om:

I bolagsordningen kan det finnas fler frågor som aktieägarna ska ta ställning till på årsstämman. I den kan det också finnas bestämmelser om att företaget ska ha fler än en årsstämma per år, men det är ovanligt.Vd (verkställande direktören) tillsätts av styrelsen och ansvarar för den löpande verksamheten och för att företagets redovisning och liknande är i ordning. I privata aktiebolag är det frivilligt att tillsätta en vd. Vd har rätt att fatta beslut och ingå avtal om sådant som ingår i bolagets normala löpande verksamhet. Större frågor är däremot styrelsens sak att fatta beslut om.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med Vänliga Hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare