Boende i bostadsrätt samtidigt som andrahandsuthyrning

Hej!

Jag undrar om man kan äga en bostadsrätt och bo där på heltid, samtidigt som man har en hyresrätt som hyrs ut i andra hand? Så länge hyresvärden är okej med det, naturligtvis.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller ägandet av en bostadsrätt och samtidigt ha en hyresrätt så finns det inget reglerat i lag som säger emot detta. Precis som du skriver så finns det däremot bestämmelser vid uthyrning i andra hand så jag skulle råda dig att se över detta med din hyresvärd. Hoppas du fått svar på din fråga, du är varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare