Bodelning vid samboskap

Ett par är tillsammans. In i förhållandet har mannen en obebyggd tomt som han enskilt äger före förhållandet. På tomten byggs en bostad som parets gemensamma bostad. X-antal år senare separerar paret, som sambos. Ingår hela värdet tomt + byggnad i sambodelningen eller bara värdet för huset/bostaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Då det sker en bodelning av ett samboförhållande kommer all samboegendom delas, såvida samborna inte kommer överens om någonting annat.

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen har förvärvats för gemensam användning, Sambolagen 3§. Det finns särskilda undantag till ovan nämnda, om egendomen eventuellt blivit inhandlad omedelbart före paret blev sambos, samt att det fanns incitament att denna skulle vara för gemensam användning.

I ert fall råder det inget tvivel om att byggnaden är samboegendom då denna har förvärvats och byggts för gemensam användning. Gällande tomten och dess värde är detta svårt att utröna om denna är samboegendom, alternativt besitts med samäganderätt, utifrån informationen som blivit angiven. Ett sådant förhållande avgörs lättast och i regel av en bodelningsförrättare som objektivt bestämmer utgången av bodelningen, Sambolagen 26§.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare