Bodelning med anledning av dödsfall och andel i kvarlåtenskap

Min mor har avlidit, hon var gift och det finns också ett gemensamt barn förutom mig. Det finns inget testamente. Vad blir min del av dödsboets behållning? Det finns en lägenhet och sommarhus, men dessa vill maken behålla och ge mig pengar istället.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Om jag har förstått dig rätt så är din mors make inte din biologiska pappa. Därtill har du ett halvsyskon som är barn till din mor och hennes make. Detta leder till att du, till skillnad från ditt halvsyskon, enligt 3 kapitlet 1 § 1 stycket 2 meningen Ärvdabalken har rätt att få ut ditt arv direkt.

Under ett äktenskap äger varje make enligt 1 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken sin egendom själv och svarar för sina egna skulder. Med andra ord får makar inte gemensam äganderätt till den andre makens egendom genom att ingå äktenskap. En fördelning av makarnas egendom görs först om äktenskapet upphör och då genom en bodelning. Mot denna bakgrund påverkas därför ditt arv av vem av din mamma och hennes make som ägt lägenheten och sommarhuset.

Om en gift person avlider ska enligt 23 kapitlet 1 § Ärvdabalken en bodelning enligt bestämmelserna i Äktenskapsbalken göras innan ett arvskifte kan göras. Detta innebär som huvudregel att makarnas egendom enligt 9 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken först ska fördelas mellan makarna. Vid bodelning på grund av dödsfall finns det emellertid en undantagsregel i 12 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken som ger den efterlevande maken en möjlighet att inte behöva bodela.

                                                                                          Om din mors man enligt 12 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken väljer att inte bodela, utgörs din andel i dödsboet av hälften av värdet av din mors tillgångar efter att hennes skulder har betalts.

Om din mors man istället väljer att bodela blir situationen däremot annorlunda. Jag utgår i denna situation ifrån att din mor och hennes make inte hade någon enskild egendom, utan att all egendom som de hade var så kallat giftorättsgods. Enligt 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken är det nämligen endast egendom som utgör giftorättsgods som ska ingå i bodelningen.

Vid en bodelning ska varje makes egendomar och skulder enligt 11 kapitlet 1 och 2 §§ Äktenskapsbalken värderas. Respektive makes skulder ska därefter dras av mot värdet av respektive makes egendom. Det värde som blir kvar efter dessa avdragningar är det värde som enligt 11 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken ska delas lika mellan makarna.

Om make A exempelvis äger egendom till ett värde av 500 000 kr och har 200 000 kr i skulder, det vill säga A har 300 000 kr efter att skulderna dragits av och make B äger egendom till ett värde av 700 000 kr och har 500 000 kr i skulder, det vill säga make B har 200 000 kr efter att skulderna dragits av, så ska A och B dela på 300 000 + 200 000 kr = 500 000 kr, vilket blir 250 000 kr var. Detta leder till att A ska ge B egendom till ett värde av 50 000 kr. A kan dock enligt 11 kapitlet 9 § Äktenskapsbalken välja att istället för att ge B egendom till ett värde av 50 000 kr, betala B 50 000 kr i pengar, exempelvis genom att ta ett lån.

Om din mors make äger lägenheten och sommarhuset, det vill säga han äger det mesta av det giftorättsgods som ska delas mellan honom och din mors dödsbo, kan han därför, om han väljer att bodela, enligt 11 kapitlet 9 § Äktenskapsbalken välja att istället för att ge din mors dödsbo egendom motsvarande det värde dödsboet enligt bodelningen har rätt till, ge dödsboet motsvarande värde i pengar.

Om det istället är din mor som ägt lägenheten och sommarhuset, det vill säga hon har ägt det mesta av det giftorättsgods som ska delas mellan henne och hennes man, så ska hennes man få egendom av din mors dödsbo motsvarande det värde han enligt bodelningen har rätt att få av dödsboet. Enligt 11 kapitlet 9 § 2 stycket Äktenskapsbalken finns det dock ingen rätt för arvingarna efter den avlidne att betala pengar istället för att behöva ge ut egendom till den efterlevande maken.

Till detta ska tilläggas att om lägenheten har använts som gemensam bostad av din mor och hennes make kan din mors make enligt 11 kapitlet 8 § Äktenskapsbalken kräva att han ska få denna mot avräkning av det han har rätt till enligt bodelningen. Om värdet av lägenheten överstiger det han har rätt till enligt bodelningen måste han enligt 11 kapitlet 10 § Äktenskapsbalken betala överskjutande värde i pengar till dödsboet.

Det som tillfaller din mors dödsbo efter bodelningen utgör hennes kvarlåtenskap. Av denna ska du ha hälften av det som blir kvar efter att hennes skulder har betalts.

Den andra halvan, det vill säga ditt halvsyskons halva av kvarlåtenskapen, kommer din mors make att ärva. Reglerna kring ditt halvsyskons arvsrätt efter din mor kommer jag dock inte att behandla här.

Hoppas att detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare