FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/05/2017

Bodelning enligt sambolagen med förrättare.

Hej

Jag befinner mig just nu i en sambo bodelning med mitt ex, vi har fått en bodelningsförättare tilldelad via tingsrätten då hon vägrat bodelning med mig då hon äger huset vi köpte tillsammans och flyttade till, hon har hela tiden stått för alla lån.

Min fråga.

Hon hotar mig just nu med:

- att bodelningen kommer göra mig skuldsatt

- hon kommer överklaga till HD och då göra mig skuldsatt med advokatkostnader

- att detta kommer gå ut över våran dotter

Då jag inte har råd med juristhjälp så blir jag så fruktansvärt osäker kring om jag ska slutföra bodelningen, det är just det hon vill, att jag ska dra mig ur detta och inte gör anspråk på ngt. Jag har inte fått med mig en enda möbel från vårt gemensamma boende.

Har jag något att oroa mig över? Vi flyttade från ett annat hus till detta andra huset, så för mig är det tydligt att jag har rätt till bodelningen enligt sambolagen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår dig har du och din sambo tillsammans skaffat ett hus för att ni båda ska bo i det. Huset är då samboegendom enligt sambolagen 3 §, och vad jag förstår har ni inget avtal er emellan som säger något annat. Samboegendom är också möbler och annat för det gemensamma hemmet som har anskaffats för gemensam användning (sambolagen 6 §). Ni får alltså göra skillnad på sådant ni köpt till er själva innan ni blev sambor och det ni köpt för att det ska användas gemensamt.

Det som delas på vid bodelningen är nettovärdet på samboegendomen, dvs. värdet efter avdrag för skulder. Det bodelningsförrättaren har till uppgift är att beräkna värdet på den samboegendom som du och ditt ex äger vardera, sedan ska det sammanlagda värdet delas lika. Jag antar att huset är den tillgång som är värt mest bland er samboegendom, så sannolikt kommer ditt ex att behöva betala till dig efter att bodelningen är genomförd. Jag vill dock säga att detta beror på hur ägandefrågan till huset bedöms, men med tanke på att ditt ex står för hela lånet utgår jag från att hon är ägaren.

De kostnader som är förknippade med en bodelningsförrättare är arvodet, som parterna vanligtvis betalar hälften var (äktenskapsbalken, ÄktB, 17 kap. 7 §), men hänsyn kan tas till ekonomiska förhållanden för en annan fördelning. Äktenskapsbalken gäller även för sambor i det här avseendet. Bodelningsförrättningen fungerar vidare så att förrättaren fattar ett beslut om bodelning, och om någon av er är missnöjd med beslutet får det klandras till tingsrätt (ÄktB 17 kap. 8 § andra stycket). Om klander inte sker gäller förrättningen. En tvist i tingsrätten är såklart förknippad med vissa kostnader, men för att tingsrättens dom ska kunna överklagas vidare krävs prövningstillstånd. Chansen för ditt ex att ta saken ända upp i HD lär vara minimal.

Sammanfattningsvis lär du i bodelningen ha rätt till hälften av nettovärdet på huset och gemensamma möbler. Om du inte får möblerna har du rätt till pengar istället (sambolagen 17 §). Hur bodelningen påverkar er dotter har jag inte kompetensen att bedöma.

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare