Bodelning av giftorättsgods när ena maken begått brott

Hej . Jag är gift med en utländsk kvinna och efter två år så fick hon uppehållstillstånd och tog sitt pick och pack flytta till en ny man.

Vi ska skilja oss men hon vägrar skiva bodelning att bohaget ska tillhöra mig. Hon vill inte skriva under något alls på grund av att hon säger hon skrev inget när vi gifte oss.

Hon är också under utredning migrationsverket på grund av hon har två identiteter .

Hon är har blivit gripen för förfalskning av identitet i Ghana och hamna i fängelse och fick shengenstämpel

att inte vistas i Norge på 5 år.Då hon gifte sig med en Norman.

Hur går jag till väga nu ? kommer hon nu kunna ta halva mitt hem på grund av att jag är gift med henne.

Eller måste jag polis anmäla händelsen.

Ska jag vänta på migrationsverket på beslut.

Om jag kan bevisa att hon har fängslat på grund av bedrägeri med olika identiteter kan hon ändå ta halva mitt hus.

Jag har haft vetskap om något var fel men att hon lura på detta sätt hade jag ingen aning.

Jag hade en sjuk dotter hemma under denna tid och kunde inte tänka klart och kanske skulle sett detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt gäller att hennes bedrägeri i Norge inte har någon inverkan på en skilsmässa i Sverige. Eftersom ni har ingått äktenskap i Sverige och ansökt om skilsmässa i svensk domstol så är det de svenska äktenskapsrättsliga regleringarna som gäller, i huvudsak äktenskapsbalken (ÄktB).

Enligt 9 kap. 1 § ÄktB gäller följande, vid skilsmässa så ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. I bodelningen ska all egendom ingå som är giftorättsgods. Giftorättsgods är i princip all egendom som inte är enskild egendom. Enskild egendom är exempelvis egendom som ni genom ett äktenskapsförord sagt ska vara enskild, eller egendom som någon av er har fått i gåva eller arv med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda. Men huvudregeln är att all egendom som inte är enskild är giftorättsgods och ska således ingå i bodelningen.

En bodelning innebär i princip att allt giftorättsgods läggs samman och sedan delas på två, efter att man har räknat av de skulder som vardera maken har.

Dock finns det ett undantag gällande skulder som uppkommit genom brott. Om en sådan skuld räknas av från din frus giftorättsgods så kommer detta att regleras i bodelningen så att slutresultatet blir så som att skulden inte hade räknats av. På så sätt så kommer du inte att ”betala” för din frus ev. skulder som uppkommit genom brott. Detta gäller endast skulder som uppkommit inom tre år innan ni väckte talan om äktenskapsskillnad.

Att din fru har begått ett brott är inte något som direkt påverkar själva bodelningen som sådan. Inte heller det faktum att hon är under utredning för ett annat brott. Däremot kan du begära jämkning vid bodelningen enligt 12 kap. 1 § ÄktB. Eftersom ni bara varit gifta i två år så är en sådan jämkning möjlig. Man brukar följa en s.k. ”trappa” där den maken med mest giftorättsgods får ta bort en del av detta giftorättsgods från bodelningen. Om ni bara varit gifta i två år och inte bott tillsammans som samboende innan dess så innebär det att enbart 2/5 av ditt giftorättsgods bör gå till bodelningen och du får alltså behålla 3/5 av ditt giftorättsgods.

Du kan även begära jämkning på den grunden att era ekonomiska förhållanden är väldigt olika (om nu så är fallet). Det krävs då att det finns en betydande skillnad mellan era nettoförmögenheter.

Sedan så gör man även en helhetsbedömning av omständigheter i övrigt. Här skulle man kunna tänka sig att en domstol väger in exempelvis bedrägeribrottet, att du befann dig i en utsatt situation när du tog hand om din sjuka dotter osv.

Sammanfattningsvis så spelar det i princip ingen roll att din fru har begått brott tidigare eller ev. har begått ett nytt brott nu. Eftersom ni har ingått äktenskap så måste ni följa de regler som gäller för ett äktenskaps upphörande, vilket b.la. innefattar bodelning och hälftendelning.

Mitt råd till dig är att du bör begära jämkning av bodelningen. Detta kan leda till att en domstol låter dig behålla en viss del av ditt giftorättsgods utanför bodelningen och således endast behöver låta resterande del av giftorättsgodset gå till bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har några kompletterande frågor ang. detta kan du kontakta mig på zorba.hallsten@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare