Blocket-bedrägeri?

Hej, jag har nu kommit överrens med en person på blocket att jag ska köpa hans A-Traktor/EPA för en summa på 6500kr. Vi har kommit överens om att jag ska lägga handpenning på den och jag ska få köpa den. Jag har skickat handpenning på 1700kr. Men nu till saken, säljaren har nu börjat lägga ut annonsen igen på flera ställen trots våran överrenskommelse. Vad händer nu om säljaren skulle sälja A-Traktorn tlll någon annan? Kan han lura mig på handpenningen då? Vi har inte skrivit kontrakt eller så men vi har pratats vid på meddelande där det tydligt står att jag får köpa den och exakt när jag ska köpa den. Så vad har jag rätt till i detta fall?

Mvh orolig köpare..

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Tyvärr låter det som du håller på att bli utsatt för bedrägeri.

När ni har kommit överens om att du ska få köpa A-Traktorn/EPA:n under förutsättningen att du betalar en handpenning på 1 700 kr – och du sedan betalar – är säljaren bunden av sitt löfte.

Spara alla era konversationer. Bedriv den fortsatta kontakten med säljaren via mail eller sms så du får er konversation dokumenterad. Mail, skärmdumpar och kontoöverföringsuppgifter fungerar som utmärkta bevis vid en eventuell rättegång.

Vid den fortsatta kontakten med säljaren bör du ställa frågor som kan identifiera säljaren. Du bör också ställa frågor om hur ni ska fullgöra köpet för att ta reda på om säljaren verkligen utsatt sig för bedrägeri. Svarar inte säljaren på dina meddelanden bör du skicka ett sista meddelande. I det sista meddelandet bör du skriva en tid inom vilken säljaren har att svara och att du – om säljaren inte svarar inom denna tid – tolkar tystnaden som att säljaren inte kommer lämna ut A-traktorn/EPA:n till dig.

Om säljaren inte svarar på det sista meddelandet inom den tid du satt upp bör du göra en polisanmälan. Det gör du genom att ringa till 114 14 och förklara vad som skett.

Polisen kommer då inleda en brottsutredning. Har du uppgifter som kan styrka säljarens identitet, er överenskommelse och pengatransaktionen – finns goda chanser att tillräckliga bevis kommer finnas för att en åklagare sedan ska föra ärendet vidare till närmsta tingsrätt (domstolen).

I ett bedrägerimål kan du som målsägande kräva att gärningsmannen ska betala tillbaka de 1 700 kr du blivit av med genom brottet. På beloppet kan du även kräva dröjsmålsränta.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare