Blivit lurad att säga upp lägenhet

Hej.

Jag och mina 2 barn skulle få hyra ett hus. Vi sa upp lägenheten och gjorde adressändring osv. Nu visar det sig att personen vi skrivit kontrakt med inte äger huset.

Vi står hemlösa och tvingas bo på vandrarhem.

Vad har vi för rättigheter i detta läge??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är först positivt att du anmäler personen till polisen. Därefter har du möjlighet att föra en civilrättslig process mot personen i egenskap av målsägande. Det innebär att du som enskild får föra en separat talan mot honom angående skadestånd till dig. Skadeståndet skulle i så fall bestå av de pengar du tvingats betala för att lösa nuvarande situation, eller möjligtvis värdet av att du blivit av med din hyresrätt.

Jag rekommenderar att du först (om möjligt) kontaktar personen och kräver dessa pengar. Eftersom personen förmodligen inte kommer att betala, kan det vara motiverat att föra talan mot denne i domstol, om du finner det nödvändigt, med hjälp av ett ombud.

Ni har dock inte några rättigheter mot den som faktiskt äger huset.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare