FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/04/2018

Blir särkullbarn arvslösa när förälder/sambo avlider?

Hej!

Vår far har lämnat oss. Han var sambo och hade två gemensamma barn.

Vi är två särkullbarn. Min fråga är: far med sambo har (hade) en gård. Kan han ha skrivit över den på sambon, och vi särkullbarn blir arvlösa??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag går rakt på sak nedan om vad som kan gälla i ditt fall!

Tillämpligt lagrum

Ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller?

Sambos har ingen legal arvsrätt. Detta innebär att sambos inte ärver av varandra när den ena går bort, detta framgår av 2 kap. 4 § ÄB (sambos nämns inte bland de som får ärva vilket således betyder att de inte har en legal arvsrätt).

Det enda sättet för sambos att faktiskt ärva av varandra är genom ett testamente (eller om de gifter sig). Men även här blir inte gemensamma eller (i ert fall) särkullbarn arvslösa eftersom de har rätt till laglott. Laglotten motsvarar halva arvslotten, vilket framgår av 7 kap. 1 § ÄB. Om det är så att sambon ärver av er far så har ni alltså rätt till en del av det arvet (en del av gården i ert fall borde det innebära).

Slutsats

Nej, ni blir inte arvslösa trots att er far hade testamenterat arvet till sin sambo. Ni har rätt till en del av arvet på basis av laglotten. Om er far däremot inte har testamenterat bort sitt arv har ni rätt till hela arvet eftersom ni är bröstarvingar till er far enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Hoppas du/ni fick svar på er fråga!

Välkomna tillbaka med nya frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare