FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/03/2019

Blir man häktad om man inte inställer sig till fängelsestraff?

Om man är dömd till fängelse i 15 månader och har struntat i att ställa in sig till fängelsestraffet och istället har hållit sig undan i 6 månader, blir man omhäktad en längre period när man sedan ställer in sig eller hamnar man på anstalt ganska omgående?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du har låtit bli att inställa dig i tid är du sannolikt efterlyst. Om polisen därav griper dig kommer du sannolikt att placeras i häkte i väntan på transport till anstalt. Hur lång tid det tar innan du hamnar på anstalt är tyvärr omöjligt att säga. I nuläget är flertalet anstalter fullbelagda, varför det är beroende av när det finns plats ledig och även en plats som är lämplig för dig.

Min rekommendation är att du istället för att åka till polisen åker och ställer in dig på en anstalt. Oavsett vilken anstalt du åker till kan den inte vägra att ta emot dig, utan de är skyldiga att göra så. Förhoppningsvis kan du få stanna på anstalten, alternativt att du får stanna på anstalten till du kan bli transporterad till den anstalt du ska placeras på. Det finns givetvis en risk att anstalten du ställer in dig på är fullbelagd och att du transporteras därifrån till ett häkte. Men största chansen att slippa häkte, torde vara att du istället ställer in dig på en anstalt.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare