FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/12/2019

Blir man ansvarig för sin partners skulder om man gifter sig?

Hej

Jag och min sambo vill gifta oss men min sambo har sätt någonstans att om vi gifter oss så kommer våra inkomster att slås ihop och då kommer kronofogden att dra ännu mer pengar från oss till skulderna ställer detta eller har man och betalar man sina egna skulder trotts giftemål ? Tacksam för svar mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag kommer även hänvisa till utsökningsbalken (UB), vilken bland annat handlar om Kronofogdemyndighetens utmätning.

Blir man ansvarig för sin makes skulder om man gifter sig?

Även om man är gift är man inte ansvarig för sin makes skulder. Varje make råder själv över sin egen egendom och ansvarar för sina egna skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Detta innebär att även om du och din sambo gifter er kommer du inte bli ansvarig för hens skulder. Hen kommer själv fortsätta vara ansvarig för dem. Vad gäller era inkomster kommer inget förändras där heller, det är inte så att era inkomster kommer bli bådas bara för att ni gifter er.

Det finns bestämmelser om att makar ska, var och en efter sin förmåga, bidra till varandras underhåll och det gemensamma hemmet (6 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär dock inte att man inte själv fortfarande har sina egna pengar som man väljer hur man vill använda. Det finns inget tvång på så kallad gemensam ekonomi bara för att man är gift. Det är upp till makarna att välja själva.

Kan du "drabbas" av din sambos/makes skulder på något annat sätt?

Som nämnt ovan kommer din sambos skulder aldrig bli dina skulder, även om ni gifter er. Däremot kan du "drabbas" av din sambos skulder om Kronofogdemyndigheten skulle begära en utmätning för att betala din sambos skulder (4 kap. UB).

Om Kronofogden skulle göra utmätning i ert hem kommer de utgå ifrån att den sambo/make som har skulder är ägare till egendomen i hemmet (4 kap. 19 § UB). Detta gäller så länge den andre sambon/maken inte gör det sannolikt att egendomen är samägd, eller att det framgår att denne äger egendomen helt och hållet. För att visa att egendomen är din kan du till exempel visa upp ett kvitto. Det är ganska högt ställda krav för att det över huvud taget ska bli fråga om en utmätning, men det kan ändå vara smart att till exempel spara kvitton för att kunna visa vem som äger egendomen.

Slutsats

Det korta svaret på din fråga är alltså nej, du blir inte ansvarig för din sambos skulder bara för att ni gifter er. Däremot kan du "drabbas" av skulderna om Kronofogden skulle göra en utmätning hemma hos er. Detta scenario blir dock inte värre för att ni gifter er, utan det samma gäller om man är sambo. Mitt tips är alltså att se till att till exempel spara kvitton för den egendom som är din för att inte riskera att den utmäts för din sambos skulder.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare