FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2019

blir körkortet återkallat pga ringa narkotikabrott?

Hej! För ungefär 1 1/2 år sedan åkte jag dit för ringa narkotikabrott där jag under 3 månader hade handlat cannabis ca 27 gånger. Av dessa 27 gånger var det mycket med vänner som röktes och jag hade alltså inte konsumerat allt själv. Nu ska jag på möte hos socialnämnden för att de ska göra en utvärdering som de i sin tur skickar till transportstyrelsen. Så min fråga är, hur stor sannolikhet är det att transportstyrelsen återkallar mitt körkort? Jag är nämligen beroende av mitt körkort då jag jobbar som truckförare och utan körkort så får jag inte lov att köra truck på jobbet. Det går inga bussar så tidigt på morgonen, så utan körkort kommer jag bli sen till jobbet varje dag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Reglerna om återkallelse av körkort finns i körkortslagen. Enligt 5 kap. 1 § körkortslagen kan ett körkortsingripande ske genom återkallelse av körkortet. Ett körkortsingripande kan ske med anledning av en brottslig gärning när det finns en dom.

Själva grunderna för återkallelsen finns i 5 kap. 3 § körkortslagen. Den punkt som eventuellt kan bli aktuellt i ditt fall är punkt 5. Den anger att en grund för återkallelse av körkort är att körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhänseende inte bör ha körkort.

Transportsstyrelsen ska enligt denna punkten göra en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet.

I fallet RÅ 1992 ref 1 hade en person dömt till böter för innehav av narkotika två gånger och erkänt att hen använt marijuana vid några tillfällen. I detta fallet ansåg inte regeringsrätten att körkortsinnehavaren var opålitlig i nykterhänseende, eftersom det inte framgick av utredningen att körkortsinnehavarens missbruk tagit en mera avsevärd omfattning eller att han skapat sig ett beroende av narkotiska medel.

I detta fallet var det alltså inte en ringa narkotikadom tillräckligt för att personen blev av med sitt körkort. Men eftersom transportstyrelsen gör en helhetsbedömning i varje enskilt fall, är det svårt för mig att säga exakt vad de skulle komma fram till i ditt fall, eftersom det rör sig om cannabisköp 27 gånger under 3 månader.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Behöver du mer hjälp, så är du välkommen att höra av dig till vår telefonrådgivning.

Telefon: 08-533 300 04
Öppetider: Mån-fre, 10.00-16.00.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare