Blir körkortet återkallat om man kör 65 km/h på 50-väg om man är under prövotid?

Hej jag körde 65 på 50 väg och blev fartkamera och jag har 2 år prövotid Vad kan hända blir jag av med körkortet direkt. Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är prövotid?

Om du gör dig skyldig till någon handling som leder till att körkortet ska återkallas under din prövotid så blir konsekvensen att du måste göra ett nytt körkortsprov samt göra om riskutbildningen. Mer om prövotid finns på transportstyrelsens hemsida

Kommer ditt körkort bli återkallat? - Kort svar

Nej det kommer det inte.

Kommer ditt körkort bli återkallat - Långt svar

Ett körkort ska återkallas om en förare har överskridit den tillåtna hastigheten, om överträdelsen inte kan anses ringa (5:3 4p KörkL, det är den lagen som reglerar frågor om körkort). Om något är ringa kan man säga betyder att det inte var så allvarligt vilket i sin tur leder till att körkortet inte återkallas. Enligt RÅ 1987 ref. 70 I-III klargjort att det är ringa att köra 80km/h på 50-väg. Därmed behöver du inte oroa dig för att ditt körkort kommer bli återkallat då du bara kört 65km/h på 50-väg.

(RÅ står för Regeringsrätten som idag kallas Högsta förvaltningsdomstolen, se Högsta förvaltningsdomstolens hemsida)

Vad som kan hända nu utöver återkallat körkort

Du kommer få böter, vilket brukar ligga på cirka 2000 kr.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare