FrågaSKATTERÄTTArvsskatt30/05/2021

Blir ett kusinbarn beskattad på grund av arv på en del av fastighet?

Hej

Om ett kusinbarn ärver en del i en fastighet behöver kusinbarnet beskatta delen då?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att ställa din fråga till oss på Lawline!

Om ett kusinbarn får ett arv så är detta skattefritt (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Detta innebär att kusinbarnet inte blir beskattat för den delen av fastigheten som hen erhåller genom arvet.

Något man bör observera dock är att kusinbarnet kommer sättas i den förre ägarens skattemässiga situation (44 kap. 21 § inkomstskattelagen). Det innebär att kusinbarnet kommer ta över eventuella lån men även anskaffningsvärdet på den delen av fastigheten som hen ärver. Denna information kan vara bra att ha ifall man skall sälja delen av fastigheten någon gång i framtiden eftersom anskaffningsvärdet kommer användas för att räkna ut vinsten som sedan eventuellt skall beskattas.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Allt gott!

Josefine BågholtRådgivare