​Blir en uthyrning av villa på en jordbruksfastighet en uthyrning av en privatbostad?

Vi avser att hyra villa på jordbruksfastighet. På denna gård bor ägarna i ett hus och det andra ska hyras ut till utomstående (vi).

Har jag förstått det hela rätt blir detta klassat som näringsfastighet eftersom ingen anhörig ska bo i villan då det annars skule vara privatbostad.

Gäller olika regler om hyresgästens rättigheter mellan näringsfastighet-privatbostad?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Uthyrning av privatbostad

I Jordabalken (JB) 12 kap 1 § anges vilka typer av hyresavtal som ska gälla privatbostäder. Jordabalkens 12 kapitel (även kallad Hyreslagen) reglerar inte arrendeavtal på jordbruksfastigheter. För att det ska ses som något annat än en privatbostad krävs att ändamålet med jorden runtomkring är att den ska nyttjas som jordbruk.

Det gäller olika regler vid hyra av privatbostad och av näringsfastighet. Men om ni i detta fallet ska hyra villan utan syfte eller avsikt att bruka jorden runtomkring kommer hyresavtalet anses gälla en privatbostad.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare