Blir en hundägare skadeståndsskyldig om hunden skadar en inkräktare?

Hej! Har en fråga angående vad min hund har rätt att göra om någon tar sig in på våran egendom? Jag menar, är inte jag ute för tillfället och någon tar sig in genom att klättra över stängslet, min hund angriper personen och kanske dödar eller skadar personen väldig illa. Det ligger i hundens natur att försvara sitt revir. Vad säger lagen om det?. Personen som väljer att klättra över stängslet fast det finns varningsskyltar gör det valet ändå. Vad blir straffet för mig eller min hund?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om tillsyn över hundar och katter (tillsynslagen), samt skadeståndslagen.

Enligt 19 § tillsynslagen har hundägaren ett strikt skadeståndsansvar för skador som orsakas av hunden, dvs. för ansvar spelar det ingen roll att hundägaren inte vållat (orsakat) skadan. Om din hund skadar en inkräktare, är du således ansvarig för denna personskada. Skadeståndet kan dock komma att jämkas (sänkning av belopp), nämligen då hunden provocerats.

Av 6 kap. 1 § första stycket skadeståndslagen framgår således att skadestånd pga. personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Jämkning sker efter vad som är skäligt med hänsyn till graden av vållande på ömse sidor och omständigheterna i övrigt.

Sammanfattning

Som hundägare är du alltså alltid ansvarig för skador som orsakas av hunden, men om det rör sig om en inkräktare så kommer det eventuella skadeståndet med största sannolikhet att jämkas. Notera att det är möjligt att jämka till 0 kr, men det beror som sagt på omständigheterna (t.ex. omfattningen av skadan eller huruvida personen dött).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare