FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/07/2020

Blir det någon skillnad på bötesbeloppet om man accepterar ett strafföreläggande eller tar ett straff via domstol?

Hej.jag har fått en kallelse från åklagaren att dem vill jag ska på förhör i rätten p.g.a ringa n och rattfylla. Jag erkänt ringa dock inte rattfylla vilket jag vet det inte kommmer spela nån roll . Men om nu jag erkänner rattfylla till rätten ge2nim brev kommer jag slippa gå till rätten ? Det handlar om thc och annan benzo substans som kag inte hade recept på vilket jag trodde det var en sån jag fick vilket det ändå spelar ingen roll med tanke på thc i kroppen räcker i detta fall ändå och bortförklaringar är bara pinsamt. Dock jag var aldrig minsta påverkad som sagt vilket att jag var på väg till jobbet där jag jobbar i en fritds men det tror jag det inte spelar roll heller för narkotikan fanns i min system hur som helst anar jag.

Blir det nån skillnad på dags böter ? Om jag erkänner nu eller senare

Jag har inte åkt fast tidigare för sån brott heller..jag tidigare är dömd för bidrags brott vilket åklagaren menade det är inte typ av samma brott m.m

Dem pratar om att rättegången ska ske nästa år 2021. Jag då undrar om det är nån skillnad jag erkänner i salen ang rattfylla eller skynda på nu och erkänna ta i boten mednu .dock är det ekonomiska är dåligt och hoppas det blir bättre nästa år darför tvivlar ajg och ställer denna fråga

Mvh

Sardan

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag förstår frågan rätt så undrar du om det blir någon skillnad på straffet om du accepterar ett strafföreläggande eller om du möter upp till domstol.

Först ska jag lite allmänt gå igenom bestämmelserna om strafföreläggande.

Ett strafföreläggande ersätter en rättegång enligt Rättegångsbalken (RB) 48 kap. 4 § och innebär att brott som är begränsade till böter eller/och villkorlig dom. Genom att godkänna strafföreläggande gäller det som en dom enligt Rättegångsbalken RB 48 kap. 3 § stycke 2. Om du skulle dömas i ett domstolsförfarande så blir det inte någon skillnad storleksmässigt på boten ifall du anses som skyldig.

Dagsböterna ska bestämmas till ett visst antal, där minst är 30st och det hösta antalet är 150 st. Antalet dagsböter bestäms utifrån straffvärdet på brottet. Efter antalet dagsböter bestämts, så skall storleken på dem även bestämmas. Storleken varierar från minst 50 kr till max 1000 kr. Beloppet bedöms efter vad som är skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållande i övrigt. Alltså kan det lägsta dagsbotstraffet utgöra 1500 kr ( 30 x 50), och det högsta kan uppgå till 150 000 ( 150 x 100). Om det finns skäl för det så kan även dagsbotens belopp jämkas (Brottsbalken 25 kap. 2 §)

Straffet för ringa narkotikabrott pga eget bruk– brukar som huvudregel alltid vara 30st dagsböter. Exakta storleken på din bot är dock svårt att avgöra, då domstolen avgör varje enskilt fall för sig. Med tanke på din ekonomiska situation kommer det dock inte vara några höga bötesbelopp som kommer dömas.

Men storleken kommer förmodligen inte att variera oavsett om du får straffet via ett strafföreläggande eller i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare