FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt25/06/2019

Blir det gåvoskatt på min gåva till USA?

Jag vill ge min son som bor i USA 600000kr! I Sverige har vi ingen gåvoskatt men hur är det i USA? Han är svensk medborgare och bor där, har Green card!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på lawline!

Du har rätt i att vi inte har något gåvoskatt i Sverige men det är det land som mottagaren bor i regler som används. Nu är jag inte helt säker på USA:s skattelagar men efter att ha kollat runt lite har jag förstått det som att de har gåvoskatt i USA och att de pengar du skulle skänka skulle bli beskattade.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Lawline RådgivareRådgivare