FrågaFAMILJERÄTTFaderskap26/12/2014

Bli vårdnadshavare för barn fött i utlandet av utländsk kvinna

Jag har en dotter med en vietnameisk kvinna, de bor kvar i Vietnam. Enl vietnamesisk lag är mamman ensam vårdnadshavare eftersom vi ej är gifta. P g a detta står jag ej med på födelsebeviset. Går det på något sätt att få hjälp med detta i eller från Sverige? Sambon och jag är överens och vill leva här tillsammans. Blir nekad av Skatteverket att skriva in min dotter trots att vi har DNA-prov. Detta verkar vara viktigt för uppehållstillståndet vi sökt.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

En första fråga är ju om den här frågan kan avgöras i Sverige och av svensk rätt. Detta regleras i Lagen om internationella faderskapsfrågor (https://lagen.nu/1985:367). I vanliga fall hade en faderskapsbekräftelse enligt 1 kap. 4 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6) räckt för att du skulle anses som far till barnet, men eftersom barnet inte har hemvist i Sverige (det bor ju i Vietnam) går inte detta. Däremot kan enligt 4 § Lagen om internationella faderskapsfrågor frågan prövas av domstol i Sverige (genom att kravet "det i andra fall med hänsyn till barnets, moderns eller mannens anknytning till Sverige finns särskilda skäl att målet prövas här i landet." nog kan sägas vara tillämpligt i detta fall eftersom du bor här). Ett problem kan vara att lagens 5 § innebär att vietnamesisk lag kommer att tillämpas i målet så länge barnet har hemvist i Vietnam. Jag vet inte om vietnamesisk lag tillåter att du på något sätt får faderskap till barnet trots att ni inte är gifta, men det är ju inte otänkbart att det finns någon möjlighet.

Slutsatsen blir tyvärr att det är vietnamesisk lag som avgör frågan så länge barnet bor i Vietnam! En möjlighet skulle kunna vara att du försökte få adoptera barnet, vilket förmodligen inte skulle kännas som någon tillfredsställande lösning även om barnet på så vis kom till Sverige; det skulle ju knappast bli lättare för kvinnan att få uppehållstillstånd. En annan lösning kunde vara att ni faktiskt gifter er, vilket kanske kan vara till hjälp för att få föräldraskapet enligt vietnamesisk lag. Detta är dock naturligtvis inte att rekommendera om ni inte verkligen vill gifta er.

Dock skall det ju som grund vara möjligt att få uppehållstillstånd (både för sig själv och för barnet) om man planerar att bli sambo med en svensk medborgare som bor i Sverige så länge inga särskilda skäl talar däremot. Det vore därför något förvånande om kvinnan inte beviljades uppehållstillstånd, så länge ert förhållande är seriöst och allvarligt menat. Om kvinnan och barnet nu trots allt beviljas uppehållstillstånd, kan man för övrigt fastställa faderskap enligt svensk rätt.

Lycka till, och hoppas att svaret är till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare