FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis07/08/2020

Bli polis om jag har haft ADD?

Hej, kan jag bli polis om jag har haft ADD i tidig ålder? Jag har alltså inte någon diagnos längre

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du kanske redan har hört kan man inte bli polis om man, som det heter på polisens hemsida, "har ADHD eller annan neuropsykiatrisk diagnos".

En neuropsykiatrisk diagnos, som till exempel ADD, är något man har hela livet. Det är inget man kan bli av med eller växa ifrån. Om du en gång har haft ADD har du det fortfarande idag och kan därför inte bli polis.

Är det istället så att du en gång fått en felaktig ADD-diagnos som numera är borttagen har du inte ADD och borde därför kunna bli polis.

Jag vet inte vilken av de två scenariona ovan som stämmer in på dig men jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare