Bli återförsäljare åt Systembolaget

Hej!

Hur kan man sälja alkohol som ett företag?

Jag vill börja ett nytt företag för att fixa och sälja till Systembolaget.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna bli leverantör till Systembolaget ska vissa krav vara uppfyllda.

Du måste ha ett företag med F-skatt och moms. För att få en godkänd F-skatt krävs det att du avser att bedriva verksamhet samt har lämnat in dina deklarationer och betalat dina skatter och avgifter. Du kan registrera ditt företag på skatteverket.se

Nästa steg är att skaffa ett tillstånd för att handla med alkohol. Denna blankett skaffar du på skatteverkets hemsida.

Sedan ska företaget registreras som en livsmedelsanläggning. Det betyder att du får ett tillstånd att sälja livsmedel. Mer information hittar du på Livsmedelsverkets hemsida.

Du behöver även ansöka om GLN-nummer (Global Location Number). Detta behövs som företagsidentifikation och är viktig för att kunna hantera fakturor. Du kan ansöka om GLN-nummer här.

Du ska även vara ansluten till tjänsten Validoo Item som har ett antal systemleverantörer. Hos systemleverantören fyller du i artikelinformation. Det är från Validoo Item som Systembolaget hämtar information om dina produkter. Du hittar mer information om Validoo Item här.

Eftersom du antagligen kommer att tillverka, importera eller sälja varor i förpackningar är du ansvarig för att dessa kan återvinnas. Du behöver ansluta till olika system beroende på vilken typ av förpackning du avser att använda.

Ifall du vill ha ytterligare information rekommenderar jag dig att vända dig till Systembolaget. I den här länken hittar du även mer information om processen.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare