Blev tagen av polisen med kokain i urinen. Vad kan det bli för straff?

Blev tagen av polis med kokain i urinen. Jag nekar till brott då jag anser mig blivit drogad. Jag hade inga hjälpmedel för att inta drogen och framförallt hade jag inget på mig. Är det trots detta risk för att bli fälld? Jag är student och kommer sommarjobba lite i somnar, vid en eventuellt fällande dom, hur mkt kan jag räkna med att få betala i böter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom relevanta bestämmelser i Narkotikastrafflagen, därefter vilka påföljder som är aktuella.

Narkotikastrafflagen

Enligt Narkotikastrafflagen 1 § p. 6 (här) är det olagligt att inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika. Enligt Narkotikastrafflagen 1 § (här) är det även olagligt att exempelvis sälja eller framställa narkotika. Om gärningarna som räknas upp i Narkotikastrafflagen 1 § (här) begås uppsåtligen gör man sig skyldig till narkotikabrott. Att ha narkotika i blodet eller urinen räknas som brukande av narkotika.

Om man enbart har brukat narkotika, eller innehaft små mängder anses det sannolikt som mindre grovt, och då blir brottsrubriceringen ringa narkotikabrott, se Narkotikastrafflagen 2 § (här).

Jag vill också påpeka att brott enligt Narkotikastrafflagen 1 § p. 6 (dvs. innehav, brukande eller tagande av annan befattning med narkotika) inte finns som oaktsamt brott, dvs. om man har brukat narkotika men inte varit medveten om det eller inte haft uppsåt ska man inte dömas till ansvar, se Narkotikastrafflag 3a § (här), som bara räknar upp 1 § p. 1-5.

Påföljd

Om du döms för ringa narkotikabrott, se Narkotikastrafflagen 2 § (här), blir straffet böter eller fängelse i högst sex månader. Om man har begått ringa narkotikabrott, och inte begått liknande brott tidigare blir påföljden böter. Bötesformen blir dagsböter. Dagsböter regleras i Brottsbalken 25 kap 1 § (här). Böternas storlek fastställs beroende på vad den dömde har för inkomster, se Brottsbalken 25 kap 2 § (här).

Det framgår inte av din fråga hur gammal du är. Är man under 21 år räknas man som ung lagöverträdare, vilket leder till viss straffreduktion.

Observera att detta är en ungefärlig bedömning.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare