Blev gripen med kokain på krogen, vad händer nu?

Hej, var ute på krogen och blev indragen av 3 civilpoliser dom visiterade mig och hitta en påse kokain. Är osäker på hur mycket det var kvar blev pissad också. Vet inte om det kommer visa positivt. Blev förhörd på plats och sa att jag inte ville gå på rättegång så gissar det är ett erkännande. Sa att jag var full och föll för grupptryck. Men dom sa att jag skulle få dagsböter och att jag kommer få behålla körkortet. Är bara dömd för ett mindre trafik brott (brist på aktsamhet) är så orolig vad som kommer hända.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad konsekvenserna av den inträffade händelsen kan tänkas bli. Jag vill poängtera att bedömningen av påföljd i brottmål är väldigt individuell och styrs av en rad faktorer. Jag kommer dock att ge en förklaring till vad jag anser vara mest troligt.

Brottsrubriceringen

Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen (hädanefter NSL). Enligt 1 § 6 p. NSL är olovligt innehav av narkotika att se som narkotikabrott. Narkotikabrott kan sedan gradindelas enligt skalan ringa narkotikabrott, narkotikabrott av normalgraden, grovt narkotikabrott samt synnerligen grovt narkotikabrott, se 2 § och 3 § NSL

Du kan inte säga hur mycket narkotika som påträffades i påsen, vilket gör frågan om gradindelning lite svårt. Man ska nämligen ta hänsyn till narkotikans art och om narkotikabrottet utgjort ett led i organiserad brottslighet, men mängden narkotika är också av stor vikt.

Just angående kokain har man uttalat sig om i förarbetena till NSL, och med hänsyn till att preparatet är väldigt beroendeframkallande är det nästan uteslutet att tala om ringa narkotikabrott, (se prop. 1992/93:142 s. 16 f.). Det sker endast om det gäller enstaka innehav av en nästan obetydlig mängd.

Jag skulle säga att det troligaste är att brottet bedöms som narkotikabrott av normalgraden. Utifrån din fråga gör jag tolkningen att ingen form av organiserad brottslighet eller något särskilt klandervärt ligger bakom innehavet, varför det bör bedömas som ett brott av normalgraden. Att du varit full och fallit för grupptryck står i sammanhanget i stark kontrast mot att inneha narkotika för att sälja den vidare. Det kan tilläggas att Högsta domstolen i ett fall från år 1983 har gjort bedömningen att innehav av 47g kokain för eget bruk inte utgjorde en tillräcklig mängd för att klassificera brottet som grovt, se NJA 1983 s. 754. Nu är förvisso rättsfallet relativt gammalt, men Sveriges narkotikapolitik har sett ungefär likadan ut sedan dess och att ditt innehav skulle bedömas strängare än så har jag svårt att tänka mig.

Ditt ”erkännande” på platsen

I Sverige gäller den så kallade omedelbarhetsprincipen, vilken innebär att en dom i ett mål med huvudförhandling i första hand ska grundas på det som framkommit under huvudförhandlingen, se 30 kap. 2 § rättegångsbalken (hädanefter RB). Vad som framkommer av förundersökningen får endast i vissa fall åberopas, och i så fall under särskilda förutsättningar, se 35 kap. 14 § RB. I det här fallet skulle det dock med största sannolikhet tas upp i en rättegång, men det kan vara bra att veta om förutsättningarna.

Ett vagt erkännande på plats innebär alltså inte automatiskt en fällande dom, även om det i ditt fall är klart försvårande. Med tanke på omständigheterna du beskriver skulle jag dock säga att det ska mycket till för att du helt ska frias från brott. Kvar är då att försöka reda ut vad som kommer hända i den kommande processen.

Hur straff bestäms

När man beräknar straff för en gärning så går det till som så att man först räknar ut gärningens straffvärde, alltså vad gärningen som sådan har för typ av straffvärde. Här kollar man på förmildrande och försvårande omständigheter i anknytningen till gärningen och inte gärningsmannen. Om detta ger exempelvis 5 månader, ska man sedan beräkna straffmätningsvärdet. Detta är vad som är rimligt att döma ut med hänsyn till gärningsmannens person. Här tittar man på saker som hör till gärningsmannen. Detta kan innebära att den tilltalade kan få både mer och mindre än de 5 månaderna fängelse som var straffvärdet för brottet.

När man sedan har räknat ut hur många månader som är rimligt utifrån det enskilda fallet väljs påföljd utifrån detta. Antalet månader fängelse är alltså en typ av värdering av brottet och gärningsmannens klandervärdhet, som sedan räknas om till penningböter, dagsböter, villkorlig dom, eller liknande. Det ”mildaste” är dagsböter, och domstolen ska försöka undvika att döma ut fängelse om det inte är absolut nödvändigt, se 30 kap. 4 § brottsbalken (hädanefter BrB). Utan att veta om vad för mängd narkotika det rörde sig om i ditt fall är det svårt att ge ett uttalande, men jag har svårt att tänka mig att fängelse skulle bli aktuellt, inte minst med tanke på vad poliserna på plats uttalade.

Bötesbeloppet

Vid dagsböter bestäms ett antal dagsböter till ett visst värde, se 25 kap. 2 § BrB. Antalet avgörs utifrån brottet, och här spelar Åklagarmyndighetens riktlinjer och praxis stor roll. Beloppet per dagsböter bestäms utifrån inkomst. Det lägsta beloppet som kan dömas ut är 50kr/dagsböter. Dessutom utgår en avgift till brottsofferfonden á 800kr, när fängelse finns på straffskalan för brottet i fråga, se lag (1994:419) om brottsofferfond. Det gör det för narkotikabrott av normalgraden. Det ska även utgå när strafföreläggande används av åklagaren. Vad gäller antalet har Åklagarmyndigheten gjort det relativt enkelt för sig genom att ställa upp en tabell som du kan läsa här.

Strafföreläggande

Utan att veta om mängden narkotika som du påträffades med är det inte möjligt att uttala sig om möjliga utfall. Det kan dock bli aktuellt med ett strafföreläggande.

Ett strafföreläggande är ett sätt för åklagaren att undvika rättegång, vilket kan vara smidigt för alla parter. Ofta kan en domstolsförhandling uppfattas som lite skrämmande vid ”småbrott”, och kanske rent av onödig, men eftersom åklagare har åtalsplikt måste ändå ansvar utkrävas. För att det ska bli så smidigt som möjligt för de inblandade, och för att hålla nere kostnaderna för domstolarna har man därför valt att införa strafföreläggande. Det går till så att den misstänkte erbjuds en form av direkt dom, och slipper hela processen i domstol. Förutsättningarna för att erbjuda någon ett strafföreläggande är att den misstänkte har erkänt brottet, och att det står klart vad det blir för straff. Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och registreras också i belastningsregistret. Det enda det faktiskt gör är att förenkla processen för de inblandade.

Sammanfattning

Det är som sagt svårt att uttala sig om vad som kommer att hända efter din incident, eftersom det är en väldigt individuell bedömning som görs. Däremot talar de faktum att du är mer eller mindre ostraffad sedan tidigare, att du påträffades med vad jag antar är en mindre mängd narkotika, och de övriga omständigheterna för att det hela antagligen kommer att bedömas som ett narkotikabrott av normalgraden. Eftersom det finns så många trovärdiga vittnen som var med vid händelsen, samt att du inte verkar vara av inställningen att du vill neka till brott in i det sista är min gissning att man kommer erbjuda dig ett strafföreläggande med dagsböter. Presumtionen emot fängelse i BrB talar för att det kommer bli en icke-frihetsberövande påföljd, troligen böter eller villkorlig dom. Exakt detta sedan blir är beroende av mängden narkotika och i viss mån din inkomst.

Skulle du välja att neka till brott står detta dig fritt, och i så fall går saken till domstol. Vad utfallet blir i en sådan process går inte att svara på.

Om du har några frågor kring mitt svar är du välkommen att kontakta mig på; Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare