Biten av hund, skadestånd?

vart biten av grannens dotters båda hundar, den ena bet i hand och ljumske den andra i tröjan. Helt oprovoserat. Tummen gick av ( benet) och nagelplattan lossnade. denna fick sys fast i nagelbandet.

Värken är obeskrivlig.

vad kan man kräva i sveda och värk ersättning ?

Förlorar inkomst ca 800 kr per natt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Ägare/innehavare har strikt skadeståndsansvar för hundar enligt 19 § Lag om tillsyn över hundar och katter. Alltså ska den som har hand om hunden ersätta skador hunden orsakar. Vidare i skadeståndslagens 5 kap. 1§ så ser vi att en skadelidande kan få ersättning för: sjukvårdskostnader, inkomstförlust, och sveda och värk.

Sammanfattningsvis har du rätt till skadestånd, just för Sveda och värk är det beroende av omständigheterna och praxis och jag rekommenderar att du antingen kontaktar ditt försäkringsbolag eller bokar tid med en av våra jurister här.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare