Biten av hund

jag blev attackerad och biten av en hund på ägarens tomt. de hade en skylt "varning för hund" på grinden. gäller ansvarslagen ändå?

vilka rättigheter har jag som utsatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den här typen av frågor regleras i lag om tillsyn över hundar och katter.

Som hundägare har man ett strikt ansvar vilket innebär att man är ansvarig för de skador som hunden orsakar oavsett om man själv varit vållande eller inte. Vad ägaren eller innehavaren betalat i skadestånd har han eller hon däremot rätt att få tillbaka av den som vållat skadan (19 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Nu har jag inte tillräcklig information kring händelseförloppet för att ge dig ett definitivt svar men faktumet att du ignorerat varningen på grinden skulle kunna tala för att du varit vållande till skadan och att du därför skulle få betala tillbaka vad ägaren betalar dig i skadestånd.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om inte så är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare