Biten av en hund - begära skadestånd

Hej ! Midsommarafton blev jag biten oprovocerat av en rottweiler. Den högg mig i höger handled, fick åka till akuten direkt. Fick stelkrampspruta, antibiotika och gipsa fingrar och handled då jag hade fått en mjukdelsskada..blev sjukskriven 1 månad och fick även 2 olika tabletter som jag var tvungen att äta i en månad pga fruktansvärd värk.. min fråga är nu vad man kan begära i inkomstbortfall och sveda och värk för detta..även min sambo fick ta vård av barn då jag inte klarade av att ta hand om vår ett åring..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Strikt ansvar

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 § har hundägare ett strikt skadeståndsansvar för sin hund. Det innebär att hundägaren ska ersätta en uppkommen skada oavsett om hundägaren har varit vårdslös eller inte.

Ersättningen

Ersättningen grundas på skadeståndslagen. Förutsättningen är att du har lidit sak- eller personskada.Du kan kräva ersättning för inkomstförlust, sjukvårdskostnader, fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadorna. Ersättningsreglerna framgår av skadeståndslagen 5 kap 1 och 7 §§.

Begära skadestånd

Du ska begära skadeståndet direkt från hundägaren. Om hundägaren vägrar att betala så har du inga andra möjligheter att kräva skadestånd än att vända dig till tingsrätten som får avgöra saken.

Behöver du vår hjälp med att skriva och skicka ett skadeståndskrav till hundägaren eller att skriva en korrekt stämningsansökan till tingsrätten så kan du vända dig till oss och boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare