FrågaEKONOMIÖvrigt21/07/2021

Bitcoinbedrägeri

Hej.

Jag har en fråga om ett företag.

I februari/ mars i år (2021) läste jag om Zlatan, och att han i ett tv-program, angående bitcoin. Jag läste artikeln om det i Aftonbladet. Och klickade på köp/ gå med bitcoin.

Jag blev uppringd av ett företag som heter Elcomercio24. Vilket jag då trodde var det företaget som Zlatan / bitcoin. Jag satte in 250 euro. Sedan hörde jag inget, men dom hade sökt mig från ett krypterat nummer vad jag förstod. Jag trodde pengarna var borta. Jag mailade flera gånger men fick sedan långt efter svar. I juni återupptogs kontakten,

Nu har jag satt in 30.000 som det tredjas med. Vilket var en svår process med verifiering som inte lyckades, jag hade aldrig riktigt förstått att jag skulle in med mer pengar. Skulle upp till guldkonto på nåt vis.

Jag har en personlig, han kallar sig broker, som ringer nästan varje dag.

Men nu igår, han har pratat om ett projekt där Flera stora banker i världen är med, bitcoin-projekt, Barkleys bland annat, I Sverige nordea Swedbank Carnegie, stämmer det?

Han vill att jag ska in med 80.000 som på 20 dagar kommer bli 750.000. Han garanterar dom pengarna, säger att dom är försäkrade på något vis. Summan kom som en överraskning igår.

Jag sa nej idag.

Är detta lureri?

Han menar på att jag redan sagt ja till projektet.

Han ska ringa mig imorgon igen, och vill/

I stort sett kräver,

Att jag ska gå med

Vet ni något om företaget?

Blir jag lurad?

Anonym

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du har råkat ut för är ett klassiskt bitcoinbedrägeri. Det har de senaste åren kommit en våg av fejkade artiklar som utnyttjar kända namn. I artiklarna står det ofta om hur kändisarna har ett "hemligt investeringsknep". Därefter renomesnyltar de på bitcoin som gått upp otroligt mycket i värde de senaste deceniet. Då jag även är insatt i kryptovalutabranchen har jag tyvärr stött på otaliga personer som hamnat i samma situation som dig.

Det är mycket riktigt att stora företag och banker börjat prata om Bitcoin, detta är något som bedragarna utnyttjar. Notera alltså att bitcoin i sig är helt legitimt, men när någon erbjuder sig köpa det åt dig så är det i praktiken uteslutande bedrägeri.

Du bör absolut inte sätta in mer pengar, utan bör avbryta kontakten med aktörerna och polisanmäla händelsen. Tyvärr är chansen minimal att du får tillbaka några pengar då dessa oftast flyttas utomlands och försvinner.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare