FrågaEKONOMIÖvrigt21/08/2021

Bilservice stulit dator

Hej

Jag la min bil på service. Efter jag la bilen på service märkte att min dator låg i ett fack i bagageluckan. Nu ett par dagar senare när jag ska hämta ut datorn så finns den inte kvar. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det finns i princip två saker du kan göra men för att nå framgång krävs att kan ge något bevis på att datorn lämnades in tillsammans med bilen.

Det första du kan göra är att polisanmäla händelsen. Det rör sig om stöld eller förskingring. Problemet är att om du inte har något bevis så är det inte särskilt troligt att polisen kommer utreda saken särskilt utförligt. Har du tur så har flera anmälningar skett vilket skulle göra polisen mer intresserad.

Det andra alternativet är att du stämmer bolaget på skadestånd. Återigen måste du kunna bevisa att du lämnat in datorn men aldrig återfått den och eftersom det är en civilprocess kommer du inte få någon hjälp med detta. Jag avråder dig från att stämma på skadestånd eftersom det förmodligen kommer bli betydligt dyrare och jobbigare än vad datorn är värd.

Självklart bör du även diskutera detta med bilfirman direkt (t.ex kontakta en chef) om du inte redan gjort detta.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Jag beklagar att jag inte kunde ge en konkret lösning på ditt problem men hoppas att det löser sig på något sätt. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare