Bilreparatören har gått i konkurs

Har repat våran bil för en stor summa, ett par dagar senare upptäcker jag att den läcker olja, ringer verkstan ägaren svarar dom har gått på semester, har en extra bil så väntar tills dom är åter ringer och inget svar. Det visade sig att man lagt verkstan i konkurs.

Fråga vilken rätt har vi till att få felet åtgärdat.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga framgår det att reparationen har varit felaktig (9 § konsumenttjänstlagen). Ifall du inte redan har betalat har du rätt att hålla inne med betalning tills felet är åtgärdat (19 § konsumenttjänstlagen). Ifall du har betalat har du rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning (20-21 § konsumenttjänstlagen).

Eftersom företaget har gått in konkurs kan du sannolikt inte få felet avhjälpt. Du får så istället kräva prisavdrag, och får då en fordran på pengar mot företaget, som kan göras gällande i konkursen (5 kap. 1 § konkurslagen). En fordran på prisavdrag har ingen förmånsrätt (3a-13b förmånsrättslagen) och kommer därför sannolikt inte kunna betalas ut av konkursboet.

Sammanfattningsvis ser det tyvärr ut att vara svårt för dig att få ersättning för den felaktiga reparationen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumenttjänstlagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo