Bilreparatören har gått i konkurs

FRÅGA
Har repat våran bil för en stor summa, ett par dagar senare upptäcker jag att den läcker olja, ringer verkstan ägaren svarar dom har gått på semester, har en extra bil så väntar tills dom är åter ringer och inget svar. Det visade sig att man lagt verkstan i konkurs.Fråga vilken rätt har vi till att få felet åtgärdat.
SVAR

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga framgår det att reparationen har varit felaktig (9 § konsumenttjänstlagen). Ifall du inte redan har betalat har du rätt att hålla inne med betalning tills felet är åtgärdat (19 § konsumenttjänstlagen). Ifall du har betalat har du rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning (20-21 § konsumenttjänstlagen).

Eftersom företaget har gått in konkurs kan du sannolikt inte få felet avhjälpt. Du får så istället kräva prisavdrag, och får då en fordran på pengar mot företaget, som kan göras gällande i konkursen (5 kap. 1 § konkurslagen). En fordran på prisavdrag har ingen förmånsrätt (3a-13b förmånsrättslagen) och kommer därför sannolikt inte kunna betalas ut av konkursboet.

Sammanfattningsvis ser det tyvärr ut att vara svårt för dig att få ersättning för den felaktiga reparationen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor Nilsson
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (472)
2021-10-21 Fel i konsumenttjänst som visar sig efter garantitiden
2021-09-29 Kan man kräva tillbaka pengarna eller kräva avhjälpning till följd av svartarbete?
2021-09-21 Kan jag häva avtalet när en målare har gjort ett dåligt jobb?
2021-09-21 Prisavdrag för fel i vara köpt på nätauktion

Alla besvarade frågor (96515)