Bevisning för våldtäkt mot barn

Krävs det lika starka bevis för att kunna dömma någon för våldtäkt mot barn som det gör vid alla andra misstänkta brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

6:4 Brottsbalken: Våldtäkt mot barn är att ha samlag med ett barn under 15 år eller att genomföra en handling som till kränkningens art eller omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag. Är den unge mellan 15 och 18 år och barn till gärningsmannen, står under dess fostran eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen ska det ses som våldtäkt mot barn. Straffet för våldtäkt är lägst två och högst sex år. Är brottet att anses som grovt är straffet lägst fyra och högst tio år.

För att en person ska kunna dömas för våldtäkt ställs vissa krav.

1.Först måste de så kallade rekvisiten vara uppfyllda. Det betyder att brottsförutsättningarna i bestämmelsen ovan ska vara uppfyllda.

2.Dessutom måste det vara ställt utom all rimlig tvivel att en sådan gärning har begåtts.

Bortom rimligt tvivel

Bortom rimligt tvivel innebär att åklagarens bevisning skall vara så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Detta innebär inte att den misstänkte kan hitta på vad som helst och därigenom komma undan åklagarens bevisning. Fokus måste nämligen läggas på att det skall vara fråga om rimligt tvivel. Det är osäkert exakt var gränsen går för vad som är ett rimligt påstående och vad som inte är det.

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare