Beviskravet vid stöld

Hej! Jag blev stoppad av väktare efter att jag gått från butiken. Butikspersonalen anmälde mig för stöld av en jacka värd 3000kr. Jackan hade jag på mig under min långa kappa då jag frös av kyla. Problemet är att jackan är i själva verket min. Dock samma märke som affärens varor. Butiken säger att de har mig på sin kamera att jag tagit jackan. Fast min berättelse är följande: jag hade en tun peakjacka under en lång kappa o besökte butiken. Jag tittade efter en skidjacka, såg några o tog med till provrummet. Min tanke var att jag skulle jämföra min egen o de andra jackorna i butiken o se om jag behöver köpa en skidjacka eller ej. Kom ut med varor från provrummet, pratade med tjejen i butiken och rådfrågade om skidjackor. jag märkte direkt att hon var lite konstig i sitt sätt o inte så behjälplig. Jag tänkte en stund tanken att hon kanske tror att jag snott deras jacka eftersom jackan syntes under min kappa. Men jag sa inget o lämnade butiken. Direkt efteråt kom väktare och påstod att jag hade stulit jackan. De letade efter larmet och eventuellt håll i jackan men hittade inget. De påstår att jag finns på kameran och därmed misstänkt för stöld. Jag känner mig helt försvarslöst i denna situation. Väldigt rädd för konsekvenserna. Undrar hur stor är sannolikheten att polisen o rätten tror på mig? visst jag tog jackor, flera stycken, gick med dem till rummet.

Mvh

Ångestfylld

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan hänvisar jag till Brottsbalken (BrB) och dess bestämmelser angående stöld. Lagen hittar du https://lagen.nu/1962:700#K8 .

Det brott som du har blivit anmäld för är stöld och regleras i 8 kap. 1 § BrB. För att en domstol ska kunna döma någon för stöld krävs att åklagaren har kunnat bevisa att det är ställt utom rimligt tvivel att personen i fråga har begått brottet. Det är, som du kanske förstår, ett högt uppställt beviskrav och har som syfte att ingen ska dömas för ett brott som denne inte har begått. Om du inte har begått stöld utan att det faktiskt var din egen jacka, bör du relativt enkelt kunna lägga fram motbevisning som exempelvis ett kvitto på att du har betalat för jackan vid ett tidigare tillfälle.

Det låter dock oroväckande att butiken påstår sig ha bevisning på att du hat stulit jackan. I ett sådant fall får ni parter lägga fram den bevisning ni har och rätten kommer således göra bedömningen om det är ställt utom rimligt tvivel att du har stulit jackan. Eftersom jag inte vet vad som har hänt och varför butiken är av den uppfattningen att du har stulit jackan från deras butik, kan jag inte uttala mig om hur stor sannolikhet det är att rätten och polisen tror på din historia.

Jag hoppas att du fick lite klarhet i det hela. Lycka till.

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare