Bevisbördan vid sexuella hot

Hej, min granne har tidigare i år hotat mig om att döda min hund. Nu har hon "anonymt" men vi hör att det är hon hotat mig personligen om sexuella övergrepp och sagt riktigt grova sexuella saker. Allt finns inspelat. Men polisen för inget då jag inte kan styrka att rösten är hon, varför spåras inte telefonen? Vad kan jag gör? Vad har jag rätt till? Tycker detta är fruktansvärt obehagligt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du pratar om regleras i 6 kap BrB om sexuella övergrepp. Utgångspunkten här blir att det är åklagaren som har bevisbördan i brottmål, det blir således det åklagarens uppgift att bevisa att deltagandet inte har varit frivilligt eller som i ditt fall dessa hot som du får. Det går dessvärre inte att göra något åt det nu då ditt fall brister på bevisningen. Jag förstår att det kan kännas väldigt jobbigt för dig men polisen kan inte heller göra så mycket i detta fall. Skulle det hända igen så kan du anmäla igen och försök att ha bevis för att kunna ålägga denna personen ansvar för sitt handlande.

Vänligen,

Maryam NaqqarRådgivare