FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/06/2019

Bevisbörda i vid konsumententreprenader

Hej! Jag har en uterumskonstruktion som är felbyggd. Byggdes sommaren 2016 och sedan dess har vi haft sporadisk kontakt med företaget som byggde. De vill nu att vi ska betala en del av det det kostar att åtgärda då de säger att vi sagt att vi vill ha fel lutning på taket. Inga avtal eller kontrakt är skrivna. Har vi någon chans att få upprättelse genom att driva via jurist?

Med vänlig hälsning

Lena Stridsman Persson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är givetvis svårt att ge ett helt korrekt svar när jag inte känner till alla omständigheter. Mitt svar utgår ifrån den information som angetts ovan.

Jag utgår ifrån att du är konsument, dvs att du inte har anlitat byggfirman genom ett eget företag. När en konsument anlitar en byggfirma för att utföra en tillbyggnad till ett hus, gäller reglerna om entreprenad i konsumenttjänstlagen (1985:716).

Om det uppstår ett fel i entreprenaden har konsumenten rätt att få felet avhjälpt av byggfirman (se 20 § KtjL). Om avhjälpande inte kan ske kan konsumenten kräva avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.

Om felet beror på att du själv har instruerat byggfirman om den felaktiga lutningen, kan du troligtvis inte klandra byggfirman för detta. Om ni har olika uppfattningar om vad som har sagts, har byggfirman troligtvis bevisbördan för att konsumenten har gett en sådan felaktig instruktion. Av 51 § KtjL framgår att vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om

arbetets omfattning,priset eller grunderna för hur priset bestäms,tiden för betalning, ochtiden för arbetets avslutande,

Även om felaktiga instruktioner inte kan sägas ingå i någon av dessa punkter, ligger det nog närmast till hand att placera bevisbördan på byggfirman även i ditt fall.

Med anledning av ovanstående rekommenderar jag att du vänder dig till en jurist. Du är välkommen att höra av dig till vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare