FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2023

Bevisbörda - felaktig tilläggsavgift på kollektivtrafiken

Hej, Någon person har angett mitt personnummer vid en SL-biljettkontroll. Jag fick hem en faktura som jag givetvis bestred och polisanmälde händelsen. Efter mejlkorrespondens med en inte särskilt hjälpsam supportfunktion på SL-biljettkontroll har jag fått berättat för mig att personen i fråga inte identifierade sig med en legitimation. Hur kan de inte berätta, men kvar då är väl genom ett personnummer och som del av deras rutiner fotograferas personer som inte kan styrka sin identitet. Jag har såklart inte fått tagit del av denna, men det är viktigt framledes i proccessen då SL har valt att väcka talan vid tingsrätt. Förutom att de ska ha en bild på faktiska GM har jag också ett kvitto från min bank på en SL biljett som jag köpte på Solna Station drygt 45 minuter innan denna bot ska ha skrivits på Universitetet. SL har inte velat ta del av detta, och jag har gett upp att få de att ompröva beslutet men däremot undrar jag vad jag kan göra härnäst för att bevisa min oskuld?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du befinner dig i en svår situation. I detta fall är det emellertid SL som har den främsta bevisbördan för att det var dig boten riktade sig mot. Det är alltså i första hand SL som ska bevisa att det var du som plankade och fick en tilläggsavgift, och inte tvärtom.

Med det sagt bör du ändå göra det du kan för att styrka din oskuld. I första hand rekommenderar jag att du vänder till din jurist, samt att du anskaffar all bevisning som kan bevisa att det inte var du som boten riktade sig mot - bland annat kvitto på ditt kortköp, samt eventuella vittnen som kan styrka att de var med dig vid tiden då boten utgavs.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare