FrågaEKONOMIÖvrigt18/05/2016

Bevisbörda - betald faktura

Vem ska bevisa att man har betalat en faktura, kunden eller företaget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som huvudregel är det den som påstår något som även måste bevisa att påståendet stämmer. I detta fall med fakturor är det den som ska betala fakturan som även ska bevisa att betalning har gjorts. Det är alltså kunden som har bevisbördan eftersom kunden påstår att betalning har gjorts.

Bevisningen kan göras genom t.ex. kontoutdrag eller liknande.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma hit eller till info@lawline.se om du behöver vidare hjälp med ditt ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare